Afstandsprocedure konijnen

Redenen en oplossingen

Het kan voorkomen dat je je konijn niet langer de zorg en aandacht kan geven, die het nodig heeft. Wat de reden daarvan ook is, zorg er alsjeblieft wel voor, dat je konijn goed terecht komt!

Gedragsproblemen

Is het echt altijd nodig om afscheid van je dier te nemen? Voor sommige problemen zijn echt nog goede oplossingen te vinden. Zo kan een verveeld konijn al heel snel veranderen in een vervelend konijn. Dan zou je eerst eens kunnen kijken of je je konijn wel biedt, wat het ècht nodig heeft, zoals een maatje, voldoende ruimte en vermaak. Je zult zien, dat de konijnen het dan veel leuker hebben en je zelf zo ook veel meer plezier aan je konijnen kunt beleven.
Als je hier advies over wilt, kun je altijd contact met ons opnemen. Eén van onze vrijwilligers is gediplomeerd konijnendeskundige. We denken graag met je mee.

Vrijheid geven?

Laat je konijn nooit los in de natuur. Je denkt je dier hiermee misschien de vrijheid te geven, maar jouw konijn is een tam en geen wild konijn en heeft ook niet het instinct van een wild konijn.Jouw konijn zal het heel zwaar krijgen en er helaas niet overleven.

En wat als er iets met je konijn gebeurt, aangereden of ziek wordt? Dan is er niemand, die voor het dier zorgt en zal het een lijdensweg tegemoet gaan. Dat is toch niet wat je konijn verdient?!

Naar een opvang brengen

Er zijn verschillende goede konijnenopvangen in Nederland. Deze kun je vinden op de website van de Stichting Konijnenbelangen. Wij zijn één van die opvangen. Je bent er dan van verzekerd, dat er goed voor je konijn wordt gezorgd en er gezocht zal worden naar een goed tehuis met een ander konijnenmaatje en lekker de ruimte.

Wachtlijst

Wij doen ons best afstandsdieren zo snel mogelijk op te nemen. Maar het kan zijn, dat we vol zitten en dus niet direct plaats hebben voor jouw konijn. Je komt dan op een wachtlijst terecht. Zodra je aan de beurt bent, nemen we contact met je op.

Afstandsbijdrage

Als je afstand doet van je dier, vragen wij een bijdrage in de medische – en verzorgingskosten. De hoogte van de afstandsbijdrage is afhankelijk van of je konijn al gevaccineerd en/of gecastreerd is. Mocht je echter financieel niet in staat zijn deze kosten te voldoen, laat het ons dan weten. Samen komen we er wel uit.

Afstandsbijdrage Toeslag indien niet gevaccineerd Toeslag indien niet gecastreerd
€ 25,00 € 10,00 € 30,00

Om spijsverteringsproblemen te voorkomen, ontvangen we in ieder geval graag wat voer, dat jouw konijn gewend is te eten, zodat we hem of haar geleidelijk over kunnen zetten op het voer, dat onze konijnen krijgen. Restanten van hooi en stro e.d. zijn ook van harte welkom.

Middels het ondertekenen van een afstandsverklaring doe je afstand van je konijn aan de opvang en draag je het eigendom over aan de stichting. Zo kunnen we een nieuw baasje voor jouw konijn gaan zoeken.

Informatie

Kun je de zorg voor je konijn niet meer dragen en wil je je konijn afstaan aan onze opvang? Dan ontvangen wij graag wat informatie over jouw konijn, zodat we de verzorging zo goed mogelijk kunnen aansluiten op wat jouw konijn tot nu toe gewend is. We willen graag zoveel mogelijk weten over het karakter en gedrag, de eetgewoontes en de medische geschiedenis van jouw dier. Al deze informatie helpt ons een passend nieuw baasje voor jouw konijn te vinden.

We hebben daarvoor onderstaand formulier opgesteld. Als je dit formulier invult en naar ons verzendt, dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.

Informatieformulier afstand konijn(en)

Gegevens van jouw konijn

Naam konijn:

Geslacht:
VoedsterRam

Leeftijd:
jaar
Formaat:
Dwerg (tot 2kg)Klein (2-3kg)Middel (3-5kg)Groot (>5kg)

Vacht:
KortharigLangharig

Karakter:

Reden afstaan:

Huisvesting:
BinnenBuiten

Eetgewoontes:
- Eet goed hooi?:
- Soorten groenvoer:
- Soort en merk brokjes:

Let op! Na het invullen van het formulier krijg je altijd automatisch een bevestiging van ontvangst.
Als je deze niet hebt ontvangen, is het formulier niet bij ons binnen gekomen.
Check ook op de mail niet in je spambox is terecht gekomen.

Over de dieren

Alle nieuwtjes over onze dieren vind je op onze Facebookpagina.

Katten- en Konijnenopvang
06-27 20 77 79

Donaties aan onze stichting zijn van de belasting aftrekbaar.