Adoptieprocedure konijn

Informatie voor een goede match

Om een eerste beoordeling te kunnen maken of een nieuw thuis goed zou kunnen passen bij onze konijnen, hebben we informatie nodig. Daarvoor hebben we onderstaand formulier opgesteld. Als je hieronder het formulier invult en naar ons verzendt, gaan we kijken of we een geschikte match kunnen maken voor jou en/of je konijn. We kiezen voor deze zorgvuldigheid om teleurstellingen achteraf zoveel mogelijk te voorkomen.

Informatieformulier adoptie konijn(en)

Je zoekt:

een konijn bij je eigen konijnEen koppeltje konijnen

Je hebt interesse voor:
Naam konijn(en):

Gegevens van jouw konijn:

Naam konijn:

Geslacht:
VoedsterRam

Leeftijd:

Formaat:
Dwerg (tot 2kg)Klein (2-3kg)Middel (3-5kg)Groot (>5kg)

Gecastreerd:
Gevaccineerd:
JaNee tegen

Karakter:

Heb je zelf ervaring met koppelen?

Konijnen koppelen

Konijnen hebben graag een soortgenootje als maatje, maar net als mensen zoeken ze die graag wel zelf uit. Je kunt als baasje dus wel een voorkeur voor één van onze konijnen hebben, maar het kan zijn dat jouw konijn daar heel anders over denkt.
Bovendien hebben konijnen ook een tijdje nodig om elkaar te leren kennen en aan elkaar te wennen voor ze echt kunnen gaan samenwonen. Dat noemen we de koppelingsperiode.

De koppeling begint met een eerste kennismaking tussen de konijnen. Als je in de buurt woont, kunnen we dat bij jou thuis doen. Jouw konijn en een konijn van ons worden in een neutrale ruimte, waar beide konijnen nooit eerder geweest zijn, bij elkaar gezet.We kijken dan goed hoe ze op elkaar reageren en of het genoeg klikt voor een goede kans op een geslaagde koppeling.

Als dat het geval is, zul je de koppeling zelf thuis verder moeten gaan begeleiden. Het is daarom heel belangrijk om je hier vooraf goed over in te lezen. In dit document staat heel goed beschreven hoe zo’n koppeling kan verlopen, wat je allemaal kunt verwachten en wat je dan moet doen:

Wat je in ieder geval nodig hebt, is het volgende:

• (plaats voor) een 2e hok/ kooi met ren, zolang de konijnen nog aan elkaar moeten wennen
  • een neutrale koppelruimte om de konijnen een aantal keer per dag in te zetten
  • geduld, rust en tijd

Hoe lang het duurt voor de konijnen echt permanent samen leven, is moeilijk te voorspellen, maar trek er gerust 2 tot 4 weken voor uit. Soms kan het zelfs langer duren.

Zolang de voorraad strekt, kunnen wij voor tijdens de koppelingsperiode hokken, kooien en rennen uitlenen. Maar eigenlijk is het sowieso verstandig om het zelf te hebben voor als de konijnen bijvoorbeeld vanwege ziekte tijdelijk gescheiden moeten worden.

Vindt de kennismaking in onze opvang plaats? Neem dan twee vervoersmandjes met handdoek mee, om de konijnen nog apart van elkaar mee te vervoeren. Zeker als je alleen bent en niet in kan grijpen als het in de auto onverhoopt mis mocht gaan.

Wij hebben ook, zij het beperkt, de mogelijkheid om de konijnen bij ons te laten logeren voor een koppelvakantie. Dan doen wij de koppeling, waarna de konijnen als koppeltje met jou mee naar huis kunnen.

Adoptiebijdrage

Wij vinden het belangrijk, dat onze konijnen zo goed mogelijk beschermd zijn tegen ziektes, kwijt raken en zich niet meer kunnen voortplanten. Er zijn in de opvangen immers nog zoveel leuke konijntjes, die ook een mooi plekje zoeken.

Daarom worden onze konijnen gevaccineerd, gecastreerd en gechipt. De gegevens hiervan worden vermeld in een door de dierenarts afgetekend vaccinatieboekje, dat ieder konijn dus heeft. Ook zorgen wij voor de juiste registratie van de chip.

Je zult begrijpen, dat bovengenoemde behandelingen geld hebben gekost. Bij adoptie vragen wij de daarom een bijdrage in deze kosten door middel van de volgende adoptiebijdragen:

Ongecastreerde voedster€ 40,00
Gecastreerde voedster€ 80,00
Gecastreerde ram€ 55,00
Bestaand koppel (ram gecastreerd)€ 90,00
Bestaand koppel (beiden gecastreerd)€ 120,00

Koppelvakantie per week€ 15,00

Je krijgt bij adoptie een goodie bag met o.a. een zakje overgangsvoer mee, dat je de eerste tijd kunt mengen met je eigen voer, zodat de gevoelige darmen van ons konijn bij jou geleidelijk kunnen overschakelen naar ander voer.

Adoptieovereenkomst

Wij werken met een adoptieovereenkomst, waarin de informatie van het konijn is opgenomen en afspraken zijn vastgelegd. Deze kun je hier alvast lezen. Heb je er vragen over, stel ze ons dan gerust.

Nazorg

Zoals al eerder gezegd, hebben wij tijdens de opvang een band opgebouwd met onze dieren. Ze zijn ons erg lief en daarom wensen wij hen het allerbeste plekje dat er voor hen bestaat.

We proberen dat door middel van bovenstaand formulier en de eerste kennismaking tussen de konijnen al zo goed mogelijk in te schatten. Maar om nog zekerder te zijn, vangt de adoptie aan met een proefperiode. Hier staat geen vaste tijd voor, omdat dat per dier en per situatie kan verschillen. Maar tijdens de proefperiode blijven wij met jou in contact over hoe het gaat. Ook ontvangen we in die tijd graag foto’s en/of filmpjes. En zo nodig en/of gewenst staan we jou met raad en daad bij.
En mocht een koppeling bijvoorbeeld toch niet lukken, dan kan ons konijn natuurlijk bij ons terug komen.

Als het wel allemaal goed gaat en de konijnen gelukkig samenwonen, sluiten we de proefperiode graag af met een bezoekje aan de konijnen bij jou thuis. Er is niets mooiers voor ons dan te zien, dat onze konijntjes een mooi, nieuw leven hebben gekregen en gelukkig zijn.

Hierna is de adoptie definitief en zorgen wij dat de chipregistratie wordt aangepast. Ook sturen we je nog even een herinnering als het konijn aan de eerstvolgende vaccinatie toe is. Natuurlijk blijf je altijd bij ons terecht kunnen voor advies en vinden we het altijd leuk om nog over ‘onze’ dieren te horen of er foto’s en/of filmpjes van te zien.

Katten en Konijnenopvang

06-27207779

Alle nieuwtjes over onze dieren vind je op onze Facebookpagina

Donaties aan onze stichting zijn van de belasting aftrekbaar