Adoptieprocedure konijn

Informatie voor een goede match

Om een eerste beoordeling te kunnen maken of een nieuw thuis goed zou kunnen passen bij onze konijnen, hebben we informatie nodig. Daarvoor hebben we onderstaand formulier opgesteld. Als je hieronder het formulier invult en naar ons verzendt, gaan we kijken of we een geschikte match kunnen maken voor jou en/of je konijn. We kiezen voor deze zorgvuldigheid om teleurstellingen achteraf zoveel mogelijk te voorkomen.

Informatieformulier adoptie konijn(en)

Je zoekt:

een konijn bij je eigen konijnEen koppeltje konijnen

Je hebt interesse voor:
    Naam konijn(en):

Gegevens van jouw konijn:

Naam konijn:

Geslacht:
    VoedsterRam

Leeftijd:

Formaat:
    Dwerg (tot 2kg)Klein (2-3kg)Middel (3-5kg)Groot (>5kg)

Gecastreerd:
    Gevaccineerd:
    JaNee tegen

Karakter:

Heb je zelf ervaring met koppelen?

Konijnen koppelen

Konijnen hebben graag een soortgenootje als maatje, maar net als mensen zoeken ze die graag wel zelf uit. Je kunt als baasje dus wel een voorkeur voor één van onze konijnen hebben, maar het kan zijn dat jouw konijn daar heel anders over denkt.
    Bovendien hebben konijnen ook een tijdje nodig om elkaar te leren kennen en aan elkaar te wennen voor ze echt kunnen gaan samenwonen. Dat noemen we de koppelingsperiode.

Wij koppelen alleen hier in de opvang. De konijnen komen dan een tijdje bij ons logeren voor een koppelvakantie. Daarna gaan de konijnen als koppeltje naar jou toe.

Adoptiebijdrage

Wij vinden het belangrijk, dat onze konijnen zo goed mogelijk beschermd zijn tegen ziektes, kwijt raken en zich niet meer kunnen voortplanten. Er zijn in de opvangen immers nog zoveel leuke konijntjes, die ook een mooi plekje zoeken.

Daarom worden onze konijnen gevaccineerd, gecastreerd en gechipt. De gegevens hiervan worden vermeld in een door de dierenarts afgetekend vaccinatieboekje, dat ieder konijn dus heeft. Ook zorgen wij voor de juiste registratie van de chip.

Je zult begrijpen, dat bovengenoemde behandelingen geld hebben gekost. Bij adoptie vragen wij de daarom een bijdrage in deze kosten door middel van de volgende adoptiebijdragen:

Ongecastreerde voedster€ 40,00
    Gecastreerde voedster€ 80,00
    Gecastreerde ram€ 55,00
    Bestaand koppel (ram gecastreerd)€ 90,00
    Bestaand koppel (beiden gecastreerd)€ 120,00

Je krijgt bij adoptie een goodie bag met o.a. een zakje overgangsvoer mee, dat je de eerste tijd kunt mengen met je eigen voer, zodat de gevoelige darmen van ons konijn bij jou geleidelijk kunnen overschakelen naar ander voer.

Adoptieovereenkomst

Wij werken met een adoptieovereenkomst, waarin de informatie van het konijn is opgenomen en afspraken zijn vastgelegd. Deze kun je hier alvast lezen. Heb je er vragen over, stel ze ons dan gerust.

Nazorg

Zoals al eerder gezegd, hebben wij tijdens de opvang een band opgebouwd met onze dieren. Ze zijn ons erg lief en daarom wensen wij hen het allerbeste plekje dat er voor hen bestaat.

We proberen dat door middel van bovenstaand formulier en de eerste kennismaking tussen de konijnen al zo goed mogelijk in te schatten. Maar om nog zekerder te zijn, vangt de adoptie aan met een proefperiode. Hier staat geen vaste tijd voor, omdat dat per dier en per situatie kan verschillen. Maar tijdens de proefperiode blijven wij met jou in contact over hoe het gaat. Ook ontvangen we in die tijd graag foto’s en/of filmpjes. En zo nodig en/of gewenst staan we jou met raad en daad bij.
    En mocht een koppeling bijvoorbeeld toch niet lukken, dan kan ons konijn natuurlijk bij ons terug komen.

Als het wel allemaal goed gaat en de konijnen gelukkig samenwonen, sluiten we de proefperiode graag af met een bezoekje aan de konijnen bij jou thuis. Er is niets mooiers voor ons dan te zien, dat onze konijntjes een mooi, nieuw leven hebben gekregen en gelukkig zijn.

Hierna is de adoptie definitief en zorgen wij dat de chipregistratie wordt aangepast. Ook sturen we je nog even een herinnering als het konijn aan de eerstvolgende vaccinatie toe is. Natuurlijk blijf je altijd bij ons terecht kunnen voor advies en vinden we het altijd leuk om nog over ‘onze’ dieren te horen of er foto’s en/of filmpjes van te zien.

Index

Wie zijn wij

– De stichting
    – De vrijwilligers