Huisdier kwijt?

Wat verschrikkelijk! Dat is één van de grootste nachtmerrie’s van iedere dierenliefhebber.
Hieronder volgen enkele tips voor het opsporen van je geliefde dier.

Chipregistratie

Check bij de organisatie waar de chip van je huisdier is geregistreerd of de registratie nog klopt. Misschien ben je verhuisd of heb je een ander telefoonnummer gekregen en ben je dat indertijd vergeten aan hen door te geven. Zorg zo snel mogelijk, dat de gegevens weer kloppen.

Het chipnummer staat vast in het dierenpaspoort of vaccinatieboekje van je huisdier of bij je dierenarts in het computersysteem vermeld.
Weet je niet bij welke organisatie de chip geregistreerd staat? Voer het chipnummer dan in op  www.chipnummer.nl.

Dierenambulances en -asielen

Je huisdier kan ook al gevonden zijn en zijn opgehaald door een dierenambulance of -hulporganisatie en zijn opgevangen in een dierenasiel of -opvang. Bel ze dus snel!

Dierenambulances

Gouda, Waddinxveen, Moordrecht, Moerkapelle, Zevenhuizen
Tel. 0182 – 529 059

Boskoop, Hazerswoude-Dorp

Tel. 0172 – 616 251

Reeuwijk

Tel. 0348 – 414 242

Dierenasielen

Dierenopvangcentrum Gouda
Gouda, Waddinxveen, Moordrecht, Moerkapelle, Zevenhuizen, Boskoop, Hazerswoude-Dorp
Tel. 088 – 811 3490
dierenbescherming.nl

Dierenasiel Reijerscop

Reeuwijk
Tel. 0348 – 413 841
dierenhulpverleningwoerden.nl

Meld je vermiste dier aan

Er zijn twee organisaties, die zich bezig houden met het registreren en matchen van vermiste en gevonden huisdieren. Check of je dier daar als gevonden is aangemeld. Zo niet, meld het dan zelf aan als vermist.

Maar denk ook zeker aan je buurtwhatsappgroep en allerlei groepen op Facebook, waarin mensen heel actief met je meezoeken.

Wat kun je nog meer doen?

• Op de websites van Amivedi en de Dierenbescherming (Mijn dier is zoek) kun je postertjes maken. Je kunt deze in je buurt verspreiden en brengen bij de dierenarts en de dierenwinkel. Ook daar worden nog wel eens gevonden dieren gemeld.
  • Vraag vooral ook mensen met je mee te zoeken, door bijvoorbeeld in hun schuur, op zolder of onder de vlonder te kijken. Of kijk of hij in andere gebouwen in de buurt opgesloten kan zitten. Maar gebruik ook de social media.
  • Blijf vooral zoeken en roepen!!! Bijvoorbeeld ook op plaatsen, waar eten te vinden is (bij vuilnisbakken, snackbars, supermarkten). Doe dat dan vooral ‘s avonds als het schemerig is en neem een pak brokken mee om mee te rammelen. Neem ook een vervoersmandje of een hondenriem mee!
  • Geef de moed niet op!!! Er zijn dieren, die na maanden vermist te zijn, toch weer worden herenigd met hun baasjes!

Oh, wat is dat fijn! Wil je het andere organisaties, die je hebt ingeschakeld, ook even laten weten?

Vermissing voorkomen

Wij worden altijd zo verdrietig van alle berichten over vermiste dieren. En we zijn niet de enigen. Er gaan de laatste jaren steeds meer geluiden op om je geliefde huisdieren beter te beschermen voor de ook steeds meer toenemende gevaren buiten.

Honden leven al meer als gezinslid binnen en worden uitgelaten of kunnen los in de tuin lopen. Maar we zijn het al jaren gewend om onze katten vrij buiten te laten lopen.
Wat ons betreft komt daar verandering in. Wij zijn grote voorstanders van afgeschermde tuinen en balkons. Onze voormalige vrijwilligster Mariska schreef daar het volgende over: https://www.dakloosdier.nl/katten-tips/waarom-een-afgeschermde-tuin .

Ook konijnen zijn we steeds meer ruimte gaan geven, wat uiteraard een super goede ontwikkeling is! Maar ook zij kunnen daardoor wel tegen meer gevaren aanlopen. Daarom laten we hier ook nog even wat voorbeelden zien van goede, veilige buitenverblijven voor konijnen.

Chippen en registreren

Ieder jaar weer raken veel dieren zoek nadat ze ontsnapt zijn. Veel dieren worden wel weer gevonden, maar daarvan is dan niet bekend wie de eigenaar is.
Dat is eenvoudig te voorkomen door je dier te laten chippen. Bij honden is dat verplicht, maar bij katten en konijnen is het net zo belangrijk! En mogelijk! Dus wat houdt je tegen?

Soms is een dier wel gechipt, maar niet geregistreerd bij een databank. In andere gevallen is het dier wel geregistreerd, maar zijn de gegevens verouderd. Ook dan kan de eigenaar niet worden gewaarschuwd dat zijn dier terecht is.

Als de eigenaar niet meteen gevonden kan worden, moet het dier langer in het asiel blijven. Dit kan erg stressvol voor het dier zijn. Na twee weken kan het dier bovendien herplaatst worden bij een nieuw baasje. Om dat te voorkomen is een goede registratie ontzettend belangrijk!

Voorkom dat u en uw dier elkaar op deze manier kwijtraken: laat uw huisdier chippen en zorg voor een goede, actuele registratie!

Katten- en Konijnenopvang

Bankrekening:
NL39 TRIO 0254 7005 78

Contact:
Per e-mail of whatsapp

Donaties aan onze stichting zijn van de belasting aftrekbaar.

Nieuwtjes over ons vind je op onze Facebookpagina.